Czy Twoja placówka medyczna jest gotowa na Prawo Komunikacji Elektronicznej?

10 listopada wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej. Jest to temat, który na pierwszy rzut oka nie dotyczy placówek medycznych. Jeżeli jednak wczytać się w treść przepisów i wziąć pod uwagę, jakiego rodzaju działalność wykonują niektóre podmioty medyczne, okaże się, że jest to bardzo aktualne zagadnienie.

Niniejszy artykuł ma na celu wskazać zakres nowej ustawy, który może dotyczyć działalności podmiotów wykonujących działalności leczniczej – i jakie działania w związku z tym powinny być przez nie podjęte.

Strony internetowe placówek medycznych dawno straciły powab nowości i nowoczesności. Obecnie jest to po prostu kolejne narzędzie, służące do realizacji usług medycznych i pozamedycznych. Pacjenci i inne osoby mogą z pomocą strony internetowej i mediów społecznościowych załatwiać coraz więcej spraw: rejestrować się do lekarza, zamawiać recepty, rozmawiać na czacie z pracownikiem rejestracji, zamówić newsletter z najnowszymi informacjami o działalności podmiotu leczniczego…

Wszystkie te działania łączy jeden, wspólny mianownik: są usługami świadczonymi drogą elektroniczną. Pojęcie to najczęściej kojarzy się przeciętnemu odbiorcy z zakupami internetowymi czy działalnością firm telekomunikacyjnych. Tymczasem obejmuje ono także wymienione wyżej usługi – niezależnie od tego, czy są odpłatne, czy nie.
Ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej (PKE) dotyczy zatem właśnie tych tematów. Jej zadaniem jest w pierwszej kolejności wdrożenie unijnych dyrektyw, dotyczących wymogów telekomunikacyjnych. Jednocześnie zmienia istotną część polskich przepisów: ustawę z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną i ustawę z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.

Reprezentuję placówkę medyczną. Czy PKE mnie dotyczy? Jeśli tak – co muszę zrobić?

Jeżeli podmiot wykonujący działalność leczniczą świadczy usługi realizowane drogą elektroniczną, np.:

  • działalność marketingowa w formie elektronicznej (e-mail, SMS itd.),
  • formularz kontaktowy na stronie internetowej
  • rejestracja do lekarza online
  • zakładanie kont użytkowników
  • zamawianie recept online

– konieczne jest sprawdzenie, czy procesy te są realizowane zgodnie z PKE. W szczególności niezbędne może być zaktualizowanie treści zgód marketingowych oraz dokumentów w rodzaju polityki prywatności lub polityki cookies.

W realizację tematu należy zaangażować naszego prawnika oraz inspektora ochrony danych lub inną osobę, która odpowiada w placówce medycznej za temat ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji.

Autor: Adam Klimowski, prawnik i ekspert ochrony danych osobowych